Vi viser reklamer for låneudbydere og dækker ikke nødvendgivis hele markedet for låneudbydere
Iværksætteri er det nye sort, og der popper flere og flere iværksættervirksomheder op hver eneste dag. Idéer er der nok af, og de gode idéer kan i mange tilfælde vise sig at være lukrative, hvis man er god til at få potentialet til at vokse.
Det er dog de færreste nye virksomheder, der overlever på den lange bane, og selvom årsagerne til dette kan være mange, så skyldes det ofte manglende viden omkring ens egen virksomhed og det marked, man forsøger at komme ind på. Derfor kan det være en god idé at sætte sig grundigt ind i sagerne, hvis man gerne vil skabe en succesfuld iværksættervirksomhed på egen hånd.
Indholdsfortegnelse
Kend din virksomhed fra inderst til yderst
Selvom det kan lyde paradoksalt, så er det ofte manglende viden omkring ens egen virksomhed, der kan være med til at lede projektet ind i en blindgyde på den lange bane. Her kan idéen være nok så god, men hvis man ikke er dygtig nok til at eksekvere og udnytte idéens potentiale, så fører det ofte ikke nogen vegne. Derfor kan det i den grad betale sig at lære mere omkring ens egen virksomhed, markedet og konkurrenterne allerede tidligt i virksomhedens levetid.
En god måde at komme tættere på kernen af ens virksomhed er gennem en forretningsplan, hvor man får belyst en masse forskellige vinkler, man måske ikke har tænkt over selv. Med en forretningsplan i hånden har man et godt fundament, man kan bygge virksomheden op omkring, og man kommer til at lære meget mere omkring markedets mekanismer og meget mere i processen. Lav en forretningsplan, hvis du gerne vil give din iværksættervirksomhed et godt springbræt at sætte af på.
Få et godt fodfæste, inden der laves større investeringer
Udover den manglende viden omkring virksomheden, så er en anden stor faldgrube i forhold til iværksættervirksomheder, at der bliver lavet for store investeringer for hurtigt. Det siger sig selv, at der skal investeres en del penge i en virksomhed for at komme godt i gang, men derefter er det utrolig vigtigt, at man lader sig selv og virksomheden få et godt fodfæste, inden man overvejer at udvide forretningen.
Denne proces kan være af kortere eller længere varighed afhængigt af, hvad man gerne vil udrette, og derfor er det gavnligt, hvis man jævnligt laver status over virksomhedens bundlinje og mål. Rom blev ikke bygget på én dag, og mange af de fejlslagne virksomheder er gode eksempler på, at det kan være farligt at rykke for hurtigt med store investeringer, inden man har fået fodfæste.
Gå helhjertet ind i virksomheden
Hvis man gerne vil noget med sin virksomhed, så er man nødt til at gå helhjertet ind i projektet. Dette siger på mange måder sig selv, men mange tror, at en virksomhed kan skabes og køres med en arbejdsuge på 40 timer – og dette er stort set aldrig tilfældet.
Mange iværksættere har arbejdsuger på omkring 70-80 timer, og det betyder naturligvis også, at man ikke har tid til meget andet i de første par år af virksomhedens levetid. Omvendt kan man bygge en sund og succesfuld iværksættervirksomhed med hårdt arbejde, og hvis man går helhjertet til opgaven, så er chancen for succes større.